Nötstänger

Snacka om att våren har kommit på riktigt nu! :D Solen skiner, man kan gå i shorts ute, och verkligen njuta av våren! :D Eftersom jag hade tre äggvitor över från att jag gjorde egen vaniljvisp häromdagen, kände jag att det vore bra att baka något så att jag fick användning för dem! Därför blev det nötstänger, ett gammalt recept från min mormors gamla receptbok!



Nötstänger

1 Ägg
85 g Socker
1 knivsudd Hjorthornsalt
125 g Smör
250 g Vetemjöl

Nötmassa:
165 g Socker
115 g Nötkärnor
3 Äggvitor
 
Sätt ugnen på 175°.
Blanda vetemjöl, socker och hjorthornsalt i en bunke. Skär smöret i småkuber och blanda ihop till en smulig massa. Tillsätt ägget. Rulla ut degen till två längder på en plåt, och platta till dem ordentligt.
Gör sedan nötmassan. Vispa Äggvitorna till ett vitt skum, och tillsätt sedan sockret. Vispa tils det blir segt. Mal nötterna i en mandelkvarn och tillsätt dem i marängsmeten.
Klicka ut marängsmeten över deglängderna på plåten och grädda tills marängen har fått färg. Ta ut plåten ur ugnen och skär längderna i sneda bitar. Stäng av ugnen och sätt in dem på eftervärmen så att de torkar till. Låt dem stå där tills de är torra.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0