Kladdiga Chokladmuffins

Idag har jag haft studiedag och varit ledig hela dagen! Heeelt underbart, och inget man tackar nej till när man är skoltrött! :D

Eftersom min klass ska sälja muffins under en turnering imorgon erbjöd jag mig att baka lite, och det blev kladdiga chokladmuffins! Jag har en känsla av att jag misslyckades lite dock, eftersom muffinsen blev väldigt smöriga, och smöret i dem nästan kokade. Trots detta smakade muffinsen helt ljuvligt efter en natt i kylskåpet, nästaj som tryffel!
På vissa av dem bredde jag en en rosa hallonfrosting och garnerade med hackad mandel.

De fina formarna (tror inte att den syns så mycket på bilden bara) kommer från Kalasform http://kalasform.se/, som varit snälla att sponsra mig med lite olika formar, både mindre och större muffinsformar, kanelbulleformar och tryffelformar. Formarna är otroligt stabila, vilket gör att muffinsen håller formen även utan muffinsbleck, vilket jag tycker är jättebra!

Kladdiga Chokladmuffins:

150 g Smör
100 g Mörk Choklad
2 Ägg
2 1/2 dl Socker
1 1/2 dl Vetemjöl (Glutenfri mjölmix fungerar också)
1 krm Salt
1 tsk Vaniljsocker

Sätt ugnen på 200°.
Smält smör och choklad i en kastrull. Blanda i ägg och socker och rör om.
Blanda vetemjöl, salt och vaniljsocker i en bunke, och rör i chokladsmeten.
Häll upp smeten i ca 14 mindre muffinsformar, och grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Muffinsen ska fortfarande vara lite kladdiga! Servera dem gärna med vispgrädde och färska bär!



Till vissa muffins gjorde jag en frosting, av Philadelphiaost, smör, florsocker och hallon. Jag improviserade lite, så jg har inget recept... Sedan strödde jag på finhackade nötter! Mums!!! :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0