Skolfika med tvåan!

Ikväll var det dags för min systers årliga avslutningsfest med klassen, tänk att hon slutar tvåan! Det var ju inte länge sedan jag gjorde det! Detta betydde att jag fick en anledning att baka, denna gången en långpannekaka med havretosca... Jag gjorde kakan glutenfri, eftersom min syster är glutenintolerant. Jag använde mig av min favoritmjölmix, Finax ljusa, men trots detta fick kakan den typiska "glutenfritt konsistensen".



Havretosca i långpanna

150 g Smör
4 Ägg
3 dl Strösocker
4 dl Vetemjöl (Finax ljusa glutenfria mix)
2 tsk Bakpulver
1 dl Mjölk

Glasyr:
150 g Smör
2 dl Socker
6 msk Sirap
3 dl Havregryn (Sempers rena havre)

Sätt ugnen på 175°.
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl blandat med bakpulver, smör och mjölk i äggsmeten. Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper, och grädda i ca 20-25 minuter, mitt i ugnen.
Blanda samman alla ingredienserna till glasyren i en kastrull, och värm under omrörning.
Bred glasyren över den knappt färdigbakta kakan och grädda i ytterliggare 10 minuter lite högre upp i ugnen.
Skär kakan i bitar när den svalnat.

Receptet är hämtat från boken "Kyrkkaffe, bullar, böner och berättelser", en toppenbok med många intressanta livshistorier och massor av bra recept. Den innehåller dessutom många allergianpassade recept!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0