Blåbärsmuffins

Nu är jag hemma igen, efter drygt en vecka i Västervik, den klassiska midsomartraditionen! Denna gång blev vi positivt överaskade, med tanke på hur otroligt mycket mogna blåbär som fanns i skogen! Vi plockade ca 4 liter allt som allt, och med mig hem hade jag ca en och en halv liter frysta bär! Mums!

Vad är då bättre att baka med blåbär än blåbärsmuffins? Här kommer receptet på dem som jag gjorde sist!

Blåbärsmuffins:

2 Ägg
2 dl Socker
1 tsk Vaniljsocker
1 dl Mjölk
200 g Creme Fraiche
3/4 dl Honung
5 1/2 dl Vetemjöl
200 g Blåbär
2 1/2 tsk Bakpulver
1 tsk Bikarbonat

Sätt ugnen på 175°. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker i en bunke. Blanda ner mjölet i äggsmeten, och blanda sedan ner creme fraiche och honung. Rör sist ner blåbären och häl upp smeten i formar. Grädda i ugnen tills muffinsen rest sig och fått fin färg. De får inte vara för torra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0