Kakor från Träknivsmåla

Häromdagen var jag på biblioteket och lånade en helt underbar bok som mammas jobbarkompis har rekommenderat! Boken heter "Allt gott", och innehåller bakverk från Småland, Öland och Blekinge, vilket gör att jag har hittat flera lokala konditorier som har tipsat om sina bästa recept!

Jag var något extremt sugen på att baka en kväll, men hade ingen aning om vad jag skulle göra... Så jag hämtade "Allt gott", blundade, bläddrade i den och pekade på ett recep som jag gjorde. Resultatet blev "Kakor från Träknivsmåla"

Kakor från Träknivsmåla

ca 80 st

Deg:
125 g rumsvarmt smör
250 g strösocker
125 g sirap
1 ägg
125 g hackade russin
50 g hackad sötmandel
ca 400g vetemjöl
1 msk bikarbonat

Rör samman smör, socker, sirap och ägg. Blanda ner russin och mandel, samt mjölet blandat med bikarbonat. Rulla ut degen till gott och väl fingertjocka längder.
Grädda på näst översta falsen i 175-200°, ca 10 minuter.
Skär längderna i sneda bitar medan de är varma.



Jag för min del tyckte inte att dessa kakor var någon superhit, eftersom jag inte gillar russin...men de andra tyckte att de var goda. Dock blev smaken av bikarbonat lite väl stark, så om man ska göra dem igen rekommenderar jag att man minskar på bikarbonaten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0